Nemzeti Tehetség Program
A Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium a Nemzeti Tehetség Program támogatásából megvalósuló program.
![]() ![]() | ![]() ![]() |
2023/2024. tanév
Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium (2024) (NTP-TMV-23-0122)
A megmérettetésről röviden…
A Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium a Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásából megvalósuló program.
A támogatás összege a 2023/2024. tanévben 1 000 000 Ft.
![]() ![]() | ![]() ![]() |
A Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium egy országos természettudományi tanulmányi verseny, amelyet 2 kategóriában, 2 fordulóval rendeztünk meg már negyedik alkalommal. A verseny szervezése és lebonyolítása során nagyfokú rugalmasság jellemezte a versenybizottság tagjait, a versenyzőket és felkészítő tanáraikat egyaránt.
Az 1. kat. esetében egy komplex természettudományi teszt kitöltése volt a feladat az első fordulóban. A feladatsorok összeállításakor beépítettük az előző évi tapasztatokat. A feladatsor tervezése a versenybizottság számára nehéz feladat, alkalmazkodni kell a kiválasztott alkalmazás nyújtotta lehetőségekhez a kérdések összeállításánál. A válogató tesztjeit sikerült úgy összeállítanunk, hogy lehetőséget adott a legjobbak kiválasztására az eredmények alapján, de azok a versenyzők is sikerélményhez jutottak, akik nem jutottak tovább. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy a versenyzők a teszt lezárása után megnézhették saját eredményüket, mely kérdéseknél hibáztak.
A 2.kat.-nál a válogatáshoz egy absztraktot kértünk. Az előző évi tapasztalatok alapján igyekeztünk világosabban megfogalmazni, mit várunk. A következő évben érdemes lesz egy sablont is adnunk a várt absztrakthoz.
1.kategória esetében a döntő három részből állt: tesztfeladatsor a természettudományos tárgyak elméleti anyagából a versenykiírásnak megfelelően. Önálló kutatómunka bemutatása, ebben az évben a Környezetvédelem a háztartásban volt a központi téma. Kísérleti forduló, ahol biológia, kémia, fizika tárgyakhoz kapcsolódó kísérleteket kellett a tanulóknak elvégezniük.
A 2. kategória esetében az önálló kutatómunkát bemutató prezentációkat értékeltük egy közösen összeállított szempontrendszer alapján.
Minden díjazott oklevelet és ajándékutalványt kapott. A döntőbe jutott tanulók lelkiismeretesen felkészültek a jelenléti versenyre. A szakmai teljesítmény mellett fontosnak tartjuk, hogy a verseny lehetőséget adott a tehetséges tanulóknak, hogy megmutassák magukat, illetve, hogy összemérjék tudásukat másokkal, szintén tehetséges versenyzőkkel. Ugyancsak nagy jelentőséggel bír a verseny szemléletformáló hatása. Nagyon tanulságos volt a prezentációkhoz kiadott téma feldolgozása az 1. kategóriás versenyzők esetében. A kísérleti fordulóban lehetőség van annak vizsgálatára, hogy az elméleti ismereteket milyen mértékben képesek a tanulók a gyakorlatban alkalmazni. A 2. kategóriában induló versenyzők pedig arra hívták fel a figyelmünket, hogy milyen színes a tanulók érdeklődési köre, milyen fogékonyak a tudományos újdonságokra. Mindkét kategória esetén fejlődött a tanulók elemző-szintetizáló készsége, digitális kompetenciáik, kifejezőkészségük. A 2.kategóriában angol nyelvű előadások is versenyeztek, így még az idegen nyelvi készségek is fejlődtek. Bízunk benne, hogy az elért eredményeik kellő motivációt jelentenek a jövőben is a hasonló versenyekbe való bekapcsolódásra, az önálló kutatómunkára. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy a jelenléti formában megrendezett verseny lehetőséget teremt a hasonló érdeklődési körű diákok számára a kapcsolatteremtésre, közösségépítésre is. A döntőt színesítő vendégelőadások pedig a tanulók tudományos szemléletének formálásához, motivációjuk erősítéséhez járulnak hozzá.
A döntő eredményei

Szolnok, 2024. szeptember 30.
Diákszimpózium
A 2024. április 19-i diákszimpóziumon a diákok 22 előadást tartottak, ebből 8 előadást angol nyelven.
Más intézményből 11 diák tartott előadást: a Hunyadi Mátyás Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából, Szandaszőlősi Általános Iskolából, Szegő Gábor Általános Iskolából, Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumból, Szolnoki Kreatív Technikum és Szakképző Iskolából, Budapestről a Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskolából.
A Varga Katalin Gimnázium diákjai is nagyon színvonalas előadásokat tartottak:
a biológia-kémia, környezetvédelem és egészségvédelem szekcióban
Jónás Janka, Földi Albert, Forgács Gábor (11.B),
Sólyom Emese (10.D),
Kacsirek Gergő (9.D),
Margaras Karla (10.D),
Diós Petra (11.D), Barta Imola (11.D);
az angol nyelvű és fizika szekcióban
Oravecz Nina (10.C), Parag Eszter (10.C), Tarcza Emma (10.C),
Kalcsó Balázs (9.C), Földi Adrienn (9.C).
A szimpózium eredményei
A zsűri döntése alapján kiemelt helyezést értek el
Donkó Péter Dominik (8.G, Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium),
Jónás Janka, Földi Albert, Forgács Gábor (11.B, Varga Katalin Gimnázium),
Korpás Júlia Nikoletta (10.B, Szolnoki SZC Kreatív Technikum és Szakképző Iskola),
Urbán Dániel (8. C, Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI),
Parag Eszter (10.C, Varga Katalin Gimnázium) és
Kalcsó Balázs (9.C, Varga Katalin Gimnázium).
2022/2023. tanév
Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium (2023)
2023. április 20-21-én rendeztük az Arany János Tehetségggondozó Programban tanuló diákoknak az országos Mentovich Ferenc Természettudományi verseny döntőjét és a hagyományos Természettudományos diákszimpóziumunkat.
Eredmények – Mentovich Ferenc Természettudományi verseny
összesen | helyezés | |||||
Baán Mirabella | 9. | 158 | XIII. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Benkő Brigitta | 9. | 199 | IV. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | Legjobb labor |
Botos Andrea | 9. AJTP | 129 | XV. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Gurzó Enikő | 9. | 189 | VIII. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Huszti Henriett | 9. | 190 | VII. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Jakab Kamilla | 9. AJTP | 166 | XII. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Kelemen László | 9. AJTP | 129 | XV. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Kerekes Orsolya | 9. AJTP | 108 | XVII. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Kiss Amanda Jázmin | 9. | 182 | IX. | Mezőberény | Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium | |
Kozma Sámuel | 9.AJTP | 257 | I. | Eger | Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium | Díjazott |
Mészáros Bence | 9. AJTP | 191 | VI. | Szolnok | Varga Katalin Gimnázium | |
Novák Veronika | 9. | 211 | II. | Eger | Neumann János Gimnázium | Díjazott |
Szalai Hanna Anita | 9. AJTP | 144 | XIV. | Debrecen | Tóth Árpád Gimnázium | Legjobb kiselőadás |
Szaniszló Fanni | 9. | 179 | X. | Eger | Neumann János Gimnázium | |
Szilvási Norbert | 9. | 196 | V. | Eger | Neumann János Gimnázium | Legjobb elmélet |
Szirmai András Balázs | 9. | 168 | XI. | Mezőberény | Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium | |
Tölli Zoltán Dávid | 9. | 210 | III. | Mezőberény | Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium | Díjazott |
Eredmények – Természettudományos diákszimpózium | |||||
Varga Katalin Gimnázium | |||||
Angol nyelvű természettudományos szekció | |||||
Név | évfolyam | Iskola | Az előadás címe | Díjazás | |
1. | Barta Lili | 9. | Varga Katalin Gimnázium | Eating Disorder Awareness | Díjazott |
2. | Kovács Dorka Irén | 9. | Varga Katalin Gimnázium | How do airplanes fly? | Díjazott |
3. | Lengyel Szonja | 9. | Varga Katalin Gimnázium | Are all viruses „evil”? | |
4. | Mucsina Máté Ferenc és Szénási Ákos | 9. | Varga Katalin Gimnázium | DNA extraction at home | Díjazott |
5. | Türmer Katinka | 9. | Varga Katalin Gimnázium | Dogs memory | |
6. | Tóth Veronika és Spisák Anna | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Measure the calories in various food | Díjazott |
7. | Lestár Sarolta és Urbán Anna | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Physiological effects of different types of music | Díjazott |
8. | Farkas Kamilla | 11. | Varga Katalin Gimnázium | Plastic free pots | |
9. | Lőrincz Jázmin | 11. | Varga Katalin Gimnázium | Finding your taste threshold | |
Biológia-kémia, környezetvédelem és egészségvédelem szekció-1 | |||||
Név | Iskola | Az előadás címe | Díjazás | ||
1. | Kádár Nóra | 8. | Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI | Kutatásom a C-vitaminnal kapcsolatban | 2. |
2. | Benedek Enikő | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Lovasterápia | |
3. | Kontra Emma | Varga Katalin Gimnázium | A zene hatása az agyra | 3. | |
4. | Szabó Inez | Varga Katalin Gimnázium | Scheuermann-szindróma | 6. | |
5. | Kerekes Ivett és Molnár Jázmin | Varga Katalin Gimnázium | Sportsérülések | ||
6. | Dékány Emese | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Génmódosított állatok | |
7. | Kajtár Réka | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Biogazdálkodás hatása a környezetre | 4. |
8. | Kenéz Szabolcs | Varga Katalin Gimnázium | Tudnak-e lufit fújni a gombák? | 5. | |
9. | Rigó Zoltán | Varga Katalin Gimnázium | DNS kivonás eperből | ||
10. | Tiborcz Réka | Lehel Vezér Gimnázium | Széndioxidból üzemanyag? | 1. | |
Biológia-kémia, környezetvédelem és egészségvédelem szekció-2 | |||||
Név | Iskola | Az előadás címe | Díjazás | ||
1. | Kacsirek Gergő | 8. | Szegő Gábor Ált. Isk. | Biológia a polcodon – Hogyan segít megérteni a bengáli botsáska, amit biológiából tanulsz? | Az önálló kutatásért |
2. | Csajbók Kiara Dominika | 9. | Varga Katalin Gimnázium | A tiszavirág | Az aktuális témáért |
3. | Diós Petra | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Agarlyuk diffúziós módszer | A tudományos tartalomért |
4. | Bathó Dóra | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Hormonegyensúly | |
5. | Barta Imola | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Rádiumlányok | Az érdekes témáért |
6. | Guo Fanni | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Gyógynövények | |
7. | Annus Luca | 11. | Varga Katalin Gimnázium | A gombák hatása az emberre | |
8. | Szabó Rózsa Jázmin | 11. | Varga Katalin Gimnázium | A drogok hatása a mentális betegségekre | |
9. | Hajdu Kincső Bíbor | 11. | Varga Katalin Gimnázium | Az alvás | A téma időszerűségéért |
Fizika, földrajz, csillagászat és informatika szekció | |||||
Név | Iskola | Az előadás címe | Díjazás | ||
1. | Balogh Máté | 7. | Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI | Autóipari fejlesztések Magyarországon | Különdíj |
2. | Mezei Anna Ildikó | 8. | Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI | UH-zongora – zenélés mikrokontrollerrel | Különdíj |
3. | Nagy Ervin Dénes | 9. | Varga Katalin Gimnázium | Villámdelejes forgony | |
4. | Szabó Kristóf | 9. | Varga Katalin Gimnázium | Az objektív mögött – A fényképezőgép | 2. A legjobb előadásmódért |
5. | Strauss Botond | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Hatékony adatarchiválás | 1. A legjobb projektért |
6. | Rózsavári Péter | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Az első játékom | 3. Az egyedi előadásmódért |
7. | Gombár Hunor | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Játékprogram felépítése | 2. A legjobb játékprogramért |
8. | Aranyos Máté | 10. | Varga Katalin Gimnázium | Egyedül vagyunk-e az univerzumban? | |
9. | Tóth Bence | 12. | Varga Katalin Gimnázium | Menza-projekt | Bemutató előadás (Verseny kívül) |
2021/2022. tanév
Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium (2022)
Eredmények – Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny
1. helyezés: Varga Viktor – Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium- 9. osztály (felkészítők: Hamecz Miklós Tamás, Hameczné Kiss Marianna)
2. helyezés: Szabó Kata: – Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium- 9. AJTP (felkészítő: Konkolyné Jelenka Katalin)
3. helyezés: Hardi Viktor: – Neumann János Gimnázium, Technikus és Kollégium (Eger)- 9. osztály (felkészítő: Dr. Virág Diána)
Legjobb kísérleti forduló : Major Dominik – Neumann János Gimnázium, Technikus és Kollégium (Eger) – 9. osztály (felkészítő: Dr. Virág Diána)
Legjobb előadás: Gáspár Boglárka – Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium – 9. osztály (felkészítők: Hamecz Miklós Tamás, Hameczné Kiss Marianna)
Legjobb elmélet: Pintér Gergely – Varga Katalin Gimnázium- 9. osztály (felkészítő: Kedves Mónika)
Eredmények – Természettudományos diákszimpózium
Angol nyelvi szekció
- Lestár Sarolta, Szabó László – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
- Lázár Hargita – Varga Katalin Gimnázium – 12. osztály
- Sági Bernadett – Varga Katalin Gimnázium – 11. osztály
Biológia szekció
- Kajtár Réka – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
- Bathó Dóra – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
- Molnár Jázmin – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
Biológia-kémia szekció:
- Legjobb előadás: Boros Júlia – Verseghy Ferenc Gimnázium – 10. osztály
- Legjobb önálló kutatás: Bukva Levente: Neumann János Gimnázium (Eger)
- A legérdekesebb biológiai téma: Szabó Inez – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
Fizika-informatika szekció
- Tóth Ármin – Szandaszőlősi Általános iskola – 8. osztály
Tóth Milán – Szandaszőlősi Általános iskola – 8. osztály - Tóth Bence – Varga Katalin Gimnázium – 11. osztály
- Rózsavári Péter – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
További díjazottak
- Podmaniczky Hanna Jázmin – Szandaszőlősi Általános Iskola – 8. osztály
- Boha Dániel – Verseghy Ferenc gimnázium -12. osztály
- Kovács Luca Beatrix – Neumann János Gimnázium (Eger)
- Aranyos Máté- Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
- Guo Fanni – Varga Katalin Gimnázium – 9. osztály
2020/2021. tanév
2019/2020. tanév
Mentovich Ferenc Természettudományi Verseny és Diákszimpózium (2020)
NTP-TMV-19-0026
Videók Biológia Fizika Földrajz Kémia Eredményhirdetés
Eredmények
Tanuló neve | Iskola | Felkésztő tanár | Helyezés | ||||
Farkas Bence | Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium, Nyíregyháza | Váradi Hajnalka | 57 | 70 | 23 | 150 | VII. |
Kovács Éva Katalin | Varga Katalin Gimnázium, Szolnok | Kedves Mónika | 59 | 75 | 29 | 163 | V. |
Misák Dóra | Jurisich Miklós Gimnázium, Kőszeg | Bancsó Andrea | 64 | 92,5 | 44 | 200,5 | I. |
Nagy Lilla | Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda | Hameczné Kiss Marianna | 56 | 77,5 | 29 | 162,5 | VI. |
Pásztor László | Szilágyi Erzsébet Gimnázium, Eger | Kassainé Csuti Dóra | 49 | 75 | 26 | 150 | VII. |
Simon Laura | Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda | Hameczné Kiss Marianna | 67 | 87,5 | 34 | 188,5 | III. |
Szabó Gabriella | Jurisich Miklós Gimnázium, Kőszeg | Kiss Zoltán | 47 | 70 | 27 | 144 | VIII. |
Szappan Dávid | Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium, Nyíregyháza | Váradi Hajnalka | 49 | 47,5 | 20 | 116,5 | IX. |
Tarsoly Jenő Márk | Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen | Szemerédyné Baksa Zsuzsánna | 69 | 90 | 31 | 190 | II. |
Tóth Milán | Varga Katalin Gimnázium, Szolnok | Kedves Mónika | 70 | 80 | 30 | 180 | IV. |
A helyezettek munkái:
Misák Dóra: videó – ppt
Tarsoly Jenő Márk: videó – ppt
Simon Laura: videó –ppt
A Természettudományos Diákszimpózium eredményei
I. kategória – Ökológia
1. Farkasinszki Lehel Zoltán
2. Schmidt Dzsenifer Boglárka
3. Tóth Milán
II. kategória – Angol nyelv
1.Tóth Gréta
2.Gávris Zsófia
3.Móra Laura
III. kategória – Általános iskolások
1. Marina Anna
2. Kovács Laura
3. Menkó Enikő
IV. kategória – Ember-egészség
1. Muhari Hedvig
2. Kecső Hajnalka
3. Pomázi Lilla Ramóna
V. kategória – Fizika, kémia, informatika
1. Tóth Bence
2. Zentai Lilla
3. Káczán-Tóth Vajk, Földes Balázs