Bázisintézmény
Intézményünk a 2023-2026 közötti időszakra elnyerte Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet
A Varga Katalin Gimnáziumot „Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye” cím elnyerésére kiírt pályázaton – a szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslata alapján – az Oktatási Hivatal elnöke harmadik alkalommal is érdemesnek ítélte a cím viselésére.
Kapcsolattartó:
Szabó Anita
+3656512244
szabo.anita@vargaszolnok.hu
A Varga Katalin Gimnázium jó gyakorlatai
Terepgyakorlat
A jó gyakorlat megvalósulása: az iskola 9. évfolyamán. A program 2 napos.
A program: Az első napon a tanulók Szarvason meglátogatják a Szarvasi Arborétumot, ahol térképészeti alapismeretekkel, időjárás megfigyeléssel és az arborétum növényeinek megismerésével foglalkoznak. A nap második felében meglátogatják a Tessedik Sámuel Múzeumot.
A terepgyakorlat második napját a tanulók a dévaványai túzokrezervátumban töltik, ahol megismerkednek a Sárrét élővilágával. A jó gyakorlat alkalmazási területei: Földünk és környezetünk műveltségi területen, valamint az Ember és természet műveltségi területen a tantervi tudás fejlesztése, a tanulás támogatása.
Projektnap
A jó gyakorlat tanuló résztvevői: az iskola 9.AJTP osztálya.
A program: A 2000-2001-es tanévben vezettük be az Arany János Programba a projektnapot, és évről évre gyakorlattá vált. Kezdetben a kistelepülésekről származó diákoknak saját falujukról kellett előadást (ppt.) tartaniuk saját osztálytársaik és az iskola érdeklődő tanulói számára. Később a témákat kiegészítettük Szolnok testvérvárosainak bemutatásával. Az utóbbi években már lehetett szabadon választott téma is, de azt a tanulónak egyeztetnie kell az önismeret és a tanulásmódszertan tanárával. A felhívástól a megvalósulásig kb. öt hónap telik el, addig jól megfontolhatja a tanuló, hogy hogyan állítsa össze a prezentációt és milyen érdekességeket emeljen ki. Van egy próbanap, amikor a tanuló bemutatja a ppt. első percnyi anyagát. A tanárok ekkor elmondhatják véleményüket, tanácsokat adhatnak.
A projektnapon a résztvevők szóban értékelik a produktumokat. A jó gyakorlat alkalmazási területei: Személyiség- és szókincsfejlesztés, kifejezőkészség és előadásmód gyakorlása, a kiselőadás készítésének elsajátítása. Bármely tantárgy esetében alkalmazható.
Iskolai diákszínpad
A jó gyakorlat tanuló résztvevői: az iskola 9-12. évfolyamos érdeklődő tanulói
A program: Az „Ádámok és Évák”-ra való felkészülés. Október közepéig csapatépítés, készségfejlesztő gyakorlatok, tréningek tartása. Október és november folyamán a darab szövegkönyvének, cselekményének elkészítése, megírása. December és január – a tényleges megvalósítás, azaz a színpadi mozgás, a jelenetek kidolgozása, érzelmek, indulatok megjelenítése, kifejezése a darab helyzeteinek megfelelően. Februárban történik az elkészült darab bemutatása – először házi közönség előtt, majd a fesztiválon.
A jó gyakorlat alkalmazási területei:
1) produkció létrehozása;
2) színházzal való nevelés: készség és képesség fejlesztése a drámapedagógia módszereivel;
3) színházra nevelés: színházi produkciók befogadása
A jó gyakorlat tanuló résztvevői: a művészi és gyakorlati kommunikáció modul tanulói
Kreatív írás
A jó gyakorlat tanuló résztvevői: a művészi és gyakorlati kommunikáció modul tanulói
A program: A tanulók művészi szövegekkel foglalkoznak az órán. A tanórák célja egyrészt megszerettetni a tanulókkal a művészi szövegeket, megtanítani az ezekről való kommunikációt, másrészt annak megtanítása, hogyan válhatunk hatékonyabbá a hétköznapi közlésfolyamatokban.
A jó gyakorlat alkalmazási területei: kommunikáció óra, magyar nyelv és irodalom óra, tanulásmódszertan és tehetséggondozó foglalkozások